«Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΑΛΛΙΩΣ»
Μία διαδικτυακή συνάντηση μαθητών από όλο τον κόσμο για τις πολλαπλές όψεις της λογοτεχνίας
Χιλιάδες μαθητές, εκπαιδευτικοί, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών παρακολούθησαν από το Livemedia για δύο μέρες (15 και 16 Απριλίου) την 1η Διεθνή Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας με τον τίτλο «Η λογοτεχνία αλλιώς», την οποία συνδιοργάνωσαν τα Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη και το Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης και η οποία τελούσε υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Ήταν ένα διήμερο γεμάτο συζητήσεις για τις πολλαπλές όψεις της λογοτεχνίας και τη σχέση με τη νέα γενιά με πρωταγωνιστές πάντα τους εκατοντάδες μαθητές που συμμετείχαν, οι οποίοι μοιράστηκαν τους προβληματισμούς τους και είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν σκέψεις, ερωτήσεις με καθηγητές της δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών.
Πέμπτη 15 Απριλίου
«Απ’ τες εννιά» όπως θα έλεγε και ο Κ.Π. Καβάφης ξεκίνησε διαδικτυακά η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας με τον ευφάνταστο τίτλο «Η λογοτεχνία αλλιώς», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Κώστας Γιαβής, η οποία συνδιοργανώνεται από τα Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη και το Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης στις 15 και 16 Απριλίου και τελεί υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου
Την έναρξη των εργασιών της Συνάντησης κήρυξε η ΑΘΠ ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. κ. Βαρθολομαίος.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τον χαιρετισμό Του.
Στην πρώτη συνεδρία «Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Λύκειο σήμερα» η μαθήτρια Χριστίνα Τσακλόγλου τόνισε την ανάγκη να στραφεί η διδασκαλία και σε πιο «φωτεινά» κείμενα, ενώ ο κ. Σπύρος Κιοσσές έκανε λόγο για την αναγκαιότητα μιας πιο ελεύθερης επιλογής κειμένων, έξω από τα σχολικά συγγράμματα, άποψη που υιοθετήθηκε από πολλούς μαθητές που τόνισαν τα «δικαιώματά» τους σ’ αυτή την επιλογή.
Στη συνέχεια έγινε λόγος για «Το ιδανικό μάθημα λογοτεχνίας – Προτάσεις για τη διδασκαλία και την ανάγνωση».
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Η κ. Βενετία Αποστολίδου αναφέρθηκε στην ευρύτερη προσέγγιση της λογοτεχνίας πέρα από την τάξη, ενώ ιδιαίτερα εντύπωση έκανε και η τοποθέτηση της μαθήτριας Έλενας Αγουρίδου για μια πιο σύγχρονη προσέγγιση μέσω της δραματοποίησης ακόμα και στις μεγαλύτερες τάξεις του Λυκείου, στην δεύτερη συνεδρία με τίτλο: «Το ιδανικό μάθημα λογοτεχνίας – Προτάσεις για τη διδασκαλία και την ανάγνωση». Πολύς λόγος έγινε, επίσης, για τον δάσκαλο της λογοτεχνίας που καλείται σήμερα να υποδυθεί διάφορους ρόλους… από ηθοποιός, όπως είπε η μαθήτρια Κωνσταντίνα Γιαννοπούλου, μέχρι και σκηνοθέτης, όπως πρόσθεσε ο κ. Κώστας Ακρίβος.
Εδώ μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Τη σκυτάλη πήρε η συνεδρία με τον τίτλο «Διδάσκεται η ποίηση;», όπου οι μαθητές αναφέρθηκαν στη σπουδαιότητα της ποίησης σε εποχές αντιποιητικές και στις δυσκολίες της διδασκαλίας της, ενώ δεν δίστασαν να διαβάσουν ποιήματα κυρίως του Γιάννη Ρίτσου και του Γιώργου Σεφέρη, αλλά και να τραγουδήσουν με φρεσκάδα και χάρη ακόμη και ποίημα του Κωστή Παλαμά! Συμμετείχαν: Ευτυχία Παναγιώτου, Ποιήτρια, Sadahzinia (Γιολάντα Τσιαμποκάλου), Στιχουργός, Συγγραφέας, Άσπα Χασιώτη, Δρ. Φιλολογίας, Γενική Διευθύντρια Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη, Γιώργος Χουλιάρας
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Μετά το μικρό διάλειμμα, ακολούθησε η συνεδρία με τον τίτλο «Ο ρόλος του αναγνώστη, ο ρόλος του συγγραφέα, ο ρόλος του δασκάλου της λογοτεχνίας», στην οποία η κ. Λίλα Κονομάρα επισήμανε ότι η απόφαση να γίνεις συγγραφέας πρέπει να πηγάζει από μεγάλη θέληση, καθώς δεν μπορεί κανείς σήμερα να βιοποριστεί από τη συγγραφική εργασία, ενώ ο κ. Γιώργος Αντρειωμένος εστίασε στη συμβολή της τεχνολογίας στο μάθημα της λογοτεχνίας και τη διασύνδεση του μαθήματος με άλλα γνωστικά αντικείμενα για μια πιο ελκυστική προσέγγιση για μαθητές και καθηγητές.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Η πρώτη μέρα έκλεισε με τη συζήτηση που στηρίχτηκε στο ερώτημα «Δημιουργική γραφή ή έκθεση;», στην οποία οι μαθητές επικεντρώθηκαν κυρίως στον βαθμοθηρικό και χρησιμοθηρικό χαρακτήρα του μαθήματος της έκθεσης και τόνισαν την ελευθερία σκέψης που διέπει τη δημιουργική γραφή και την ανάγκη ένταξής της στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, ενώ η κ. Σοφία Νικολαΐδου έκανε λόγο για το ψυχωφελές της δημιουργικής γραφής σε ένα «κλειστό» εκπαιδευτικό σύστημα, όπως το ελληνικό. Από την πλευρά του ο κ. Κώστας Αγγελάκος τόνισε ότι όλο και περισσότερο το τελευταίο διάστημα οι δύο πλευρές, μετά τις αλλαγές στο μάθημα, συγκλίνουν και δεν υπάρχουν μανιχαϊστικές λογικές.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τηΣυνεδρία:
Παρασκευή 16 Απριλίου
Η Συνάντηση ξεκίνησε με τη συζήτηση με θέμα «Οι λογοτέχνες αλλιώς: οι ξένοι κλασικοί, η επιστημονική φαντασία, τα κόμικς». Οι μαθητές ανέφεραν πως η ξένη λογοτεχνία και ειδικά η λογοτεχνία του φανταστικού ανοίγει νέους ορίζοντες, νέα παράθυρα στον κόσμο, είτε αυτός είναι ο πραγματικός κόσμος είτε ο κόσμος της φαντασίας, ενώ η κ. Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου σχετικά με τη διδασκαλία της λογοτεχνίας του φανταστικού στα σχολεία ανέφερε ότι το μεγάλο πρόβλημα στη διδασκαλία γενικότερα της λογοτεχνίας είναι ότι πρέπει στο σύγχρονο σχολείο να εκλογικεύσουμε το συγκεκριμένο μάθημα, ο ορθολογισμός όμως δεν απαντάει σε όλα τα ερωτήματα, στον φόβο, στο άγνωστο… τα συνήθη λόγια δεν αρκούν, γι’ αυτό και πρέπει να γίνεται λόγος και για τη λογοτεχνία του φανταστικού στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Στη συνέχεια η συζήτηση επικεντρώθηκε στο ερώτημα «Πώς αντιστέκεται το βιβλίο στη φαντασμαγορία των νέων τεχνολογιών;», την οποία συντόνισε ο δημοσιογράφος Κώστας Μπλιάτκας και ο κ. Δημήτρης Αθηνάκης έκανε λόγο για την αξία της ίδιας της αναγνωστικής διαδικασίας ανεξάρτητα από το μέσο με το οποίο αυτή πραγματοποιείται, μιας και το ουσιώδες είναι πρωτίστως να διαβάζουμε λογοτεχνία, ενώ η μαθήτρια Φαίδρα Δανηλάτου αναρωτήθηκε μήπως τελικά δεν είναι η τεχνολογία αυτή που απομακρύνει τον μαθητή από το βιβλίο αλλά τα σχολικά εγχειρίδια που απωθούν τους νέους από τη φιλαναγνωσία γενικότερα και ειδικότερα από την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων. Εξάλλου, όπως τόνισε και η κ. Παυλίνα Μάρβιν, και το βιβλίο ήταν κάποτε μία νέα τεχνολογία.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Η επόμενη συνεδρίαση ασχολήθηκε με «Σύγχρονες Οδύσσειες και απαγορευμένα κείμενα». Ο κ. Δημήτρης Τζιόβας στην εισήγησή του εστίασε στις σύγχρονες τάσεις, ιδιαίτερα στο εξωτερικό, όπου πληθαίνουν συνεχώς οι φωνές κριτικής σε κλασικά κείμενα λογοτεχνίας, όπως τα ομηρικά έπη ή τα έργα του Σαίξπηρ, μίας κίνησης που «κατηγορεί» τα κείμενα αυτά για βία, μισογυνισμό και ρατσισμό. Από την πλευρά του ο κ. Χρήστος Χωμενίδης τόνισε ότι τέτοιες αντιδράσεις που δεν ευσταθούν μάλλον ενισχύουν την αξία των κλασικών κειμένων παρά τα μειώνουν, μάλιστα τόνισε ότι η όποια απαγόρευσή τους θα στρέψει περισσότερους στην ανάγνωσή τους, ενώ η κ. Κατερίνα Σχινά αποφάνθηκε ότι τέτοια κινήματα δεν βρήκαν τελικά μεγάλη ανταπόκριση και καλό είναι να μην ερμηνεύουμε τα κείμενα των παλαιότερων ετών με τα μέτρα και τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο σήμερα. Την συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Στη συνέχεια, η συζήτηση στράφηκε στο θέμα «Λογοτέχνες εξομολογούνται: επιλογές, δύσκολες στιγμές, χαρές και αδιέξοδα». Στην ερώτηση των μαθητών τι είδους άνθρωπος είναι ο συγγραφέας και ποιος είναι ο ρόλος του η κ. Κάλλια Παπαδάκη ανέφερε ότι ο συγγραφέας προσπαθεί να δει πέρα από το πρωτοφανές, είναι αυτός που επιδιώκει να κατανικήσει αυτό που τον φθείρει, ενώ ο κ. Γιάννης Πάσχος διατύπωσε την άποψη ότι η λογοτεχνία είναι μία μορφή αντίστασης και καλό είναι ο συγγραφέας να αντιστέκεται.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Η επόμενη συζήτηση «Η λογοτεχνία στο πανί και στη σκηνή» στράφηκε στη σχέση της λογοτεχνίας με τον κινηματογράφο και το θέατρο. Στο ερώτημα της μαθήτριας Μαριάνας Γιοχάλα τι προσφέρουν οι λογοτεχνικές μεταφορές στον κινηματογράφο και στο θέατρο ο κ. Τάσος Μπουλμέτης ανέφερε ότι στη λογοτεχνία τη φαντασία τη βάζει ο αναγνώστης, ενώ στον κινηματογράφο ο σκηνοθέτης που έχει οραματιστεί έναν ολόκληρο κόσμο και τον μεταφέρει στον θεατή, ο κ. Στέλιος Μάινας επισήμανε ότι, ενώ η ανάγνωση ενός λογοτεχνικού κειμένου είναι μια προσωπική υπόθεση, στο θέατρο μοιράζεσαι αυτή την εμπειρία με άλλους ανθρώπους, ενώ από την πλευρά του ο κ. Μιχάλης Σπέγγος τόνισε ότι κάθε μεταφορά ενός λογοτεχνικού κειμένου είτε στο θέατρο είτε στον κινηματογράφο αποτελεί ουσιαστικά μία νέα καλλιτεχνική δημιουργία.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Ο κύκλος εργασιών έκλεισε με τη συζήτηση με τον τίτλο «Η λογοτεχνία και η αναζήτηση νοήματος». Σχετικά, λοιπόν, με τον ρόλο της ποίησης στη ζωή των ανθρώπων ο κ. Τόλης Νικηφόρου υποστήριξε ότι μέσω της ποίησης αποκαλύπτεται η ιδιαιτερότητα του καθενός, είναι η προσωπική του φωνή, η κ. Δήμητρα Χριστοδούλου είπε ότι η ποίηση είναι δώρο ζωής σε μια εποχή που απουσιάζει η επικοινωνία των ανθρώπων και οι κοινωνίες γίνονται όλο και περισσότερο χαοτικές, η κ. Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου ανέφερε ότι η ποίηση δίνει νόημα στα βιώματα τα ανέκφραστα, είναι η μεγαλύτερη δύναμη που συνδέεται με το άφθαστο, το θείο, ό, τι πολυτιμότερο, ενώ η μαθήτρια Αικατερίνη – Ελένη Καραΐνδρου διαπίστωσε ότι η ποίηση αλλά και γενικότερα η λογοτεχνία είναι ένας μετατροπέας του πόνου σε ελπίδα. Με αυτή την ελπίδα περιμένουμε τη 2η Διεθνή Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας «Η λογοτεχνία αλλιώς». Μέχρι τότε, όπως είπε και η μαθήτρια Μαρία – Ελπίδα Λιάκου, ας κρατάμε τη λογοτεχνία από το χέρι…
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τη Συνεδρία:
Η Συνάντηση ολοκληρώθηκε με τις ένθερμες ευχαριστίες προς τους συμμετέχοντες, από την Άσπα Χασιώτη Δρ. Φιλολογίας, Γενική Διευθύντρια των Εκπαιδευτηρίων Μαντουλίδη και τον Γιάννη Δεμιρτζόγλου, Διευθυντή του Ζωγράφειου Λυκείου Κωνσταντινούπολης, οι οποίοι εμπνεύστηκαν και υλοποίησαν την 1η Διεθνή Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας «Η λογοτεχνία αλλιώς», με την ευχή να πραγματοποιηθεί και το 2022 προς όφελος των μαθητών.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε το κλείσιμο της Συνάντησης:
Λίγα λόγια για τη διοργάνωση
Η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας υπήρξε μία πρόταση διδασκαλίας και προσέγγισης της λογοτεχνίας αλλά και συνδρομής στη διατήρηση της επαφής, της ανταλλαγής απόψεων και της δημιουργικής συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών με εκλεκτούς εκπροσώπους των γραμμάτων και των τεχνών.
Μέσα από τη Συνάντηση δόθηκε βήμα στους μαθητές να εκφράσουν τις απόψεις τους και τις προτάσεις τους, να μιλήσουν ελεύθερα για αυτά που τους προβληματίζουν αλλά και για αυτά που επιθυμούν.
Συμμετείχαν 170 μαθητές από 22 σχολεία της Ελλάδας, της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου, της Λευκωσίας, της Νέας Υόρκης και του Γιοχάνεσμπουργκ, 46 εκπαιδευτικοί και 50 εκλεκτοί εκπροσώπων των γραμμάτων και των τεχνών.
Λόγω της πανδημίας δεν στάθηκε δυνατό να πραγματοποιηθεί το 8ο Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο Λογοτεχνίας με θέμα: «Γιάννης Ρίτσος. Ο ποιητής της Ρωμιοσύνης» την Άνοιξη του 2020. Είχαν προηγηθεί επτά διοργανώσεις για τον Α. Παπαδιαμάντη (2012), τον Κ. Π. Καβάφη (2013), τον Γ. Σεφέρη (2014), τον Γ. Βιζυηνό (2015) και τον Ο. Ελύτη (2016), Θεοτοκά (2018), Σαμαράκη (2019) στις οποίες συμμετείχαν ανά διοργάνωση 300 μαθητές και εκπαιδευτικοί από σχολεία της Ελλάδας, της Λευκωσίας, της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου, της Κωνσταντινούπολης και της Ίμβρου, της Ν. Υόρκης καθώς και εκλεκτών εκπροσώπων των γραμμάτων και των τεχνών.
Για τον λόγο αυτό οι διοργανωτές αποφάσισαν να κρατήσουν την επαφή έστω διαδικτυακά και να πραγματοποιήσουν την 1η Διεθνή Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας μέχρι να συναντηθούν πάλι ένα χρόνο μετά, την Άνοιξη του 2022, στην Πόλη. Εξάλλου και το Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο Λογοτεχνίας, που πραγματοποιείται με επιτυχία από το 2012 αποτελεί μια πρόταση διδασκαλίας και προώθησης της λογοτεχνίας, μια πρόταση καινοτόμα, ευφάνταστη και πρωτοποριακή.
Τα 22 σχολεία της συνάντησης
2ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ – ΣΧΟΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, 3ο ΓΕΛ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΟ Α.Ε., ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΛΥΚΕΙΟ ΙΜΒΡΟΥ, ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΙΒΑΔΟΧΩΡΙΟΥ ΛΗΜΝΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΑΥΓΟΥΛΕΑ – ΛΙΝΑΡΔΑΤΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΓΕΙΤΟΝΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ Ε. ΜΑΝΤΟΥΛΙΔΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ Ν. ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΑΣΤΟΡΙΑ ΝΥ, ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ «JEANNE D’ ARC», ΖΩΓΡΑΦΕΙΟ ΛΥΚΕΙΟ, ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΞΙΟΝ, ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ, ΛΥΚΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ, ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΟΛΟΥ, ΠΑΓΚΥΠΡΙΟΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΝ, ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕΛ ΒΑΡΒΑΚΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ, ST. CATHERINE’ S BRITISH SCHOOL, ΣΧΟΛΗ ΣΑΧΕΤΙ ΓΙΟΧΑΝΕΣΜΠΟΥΡΓΚ
Χορηγοί Επικοινωνίας
ΕΡΤ, ΑΠΕ, ΕΘΝΟΣ.GR, ATHENS VOICE, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, FREE SUNDAY, ΠΑΡΑΛΛΑΞΗ, ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ, ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, TV 100, FM 100, STATUS FM, LIVEMEDIA., GR TIMES, TYPOSTHES.GR, MAKTHES.GR, ΠΟΛΙΤΗΣ, ΑΝΑΤΟΛΗ, ΗΧΩ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ